Mi is az a sokszor emlegetett visszajelzés? „Bármilyen verbális, vagy non-verbális kommunikáció, mely az adott személy számára információt nyújt arról, hogy cselekedete/viselkedése milyen hatást gyakorolt a környezetére” A hatékony visszajelzés - bármennyire is elcsépeltnek hangzik, hiszen minden tréningen erről van szó – a vezető legjobban használható eszköze annak érdekében, hogy fejlessze beosztottait, kollégáit és akár saját főnökét(!) is.. A visszajelzések tartalma szerint három fajta különböztethető meg: Pozitív visszajelzés:
Ezt talán a legkönnyebb adni, akár egyenrangú is lehet a dicsérettel. Amiben különbözik, - és ezért hatékonyabb is – a módszer. A pozitív visszajelzés ugyanis pontosan tartalmazza azt az információt, hogy az adott személy miért és hogyan érte el ezt az eredményt. Ezzel a vezető megerősítheti az illetőben, a jövőben is követendő elvárásokat, vagy megfelelő viselkedést.
Konstruktív visszajelzés:
Ez a fajta visszajelzés kiemeli azt, hogy az adott személynek hogyan kellene megváltoznia a jövőben a jobb eredmény elérése érdekében, vagy azért, hogy sikeresebb legyen emberi kapcsolataiban. Mivel az ilyen visszajelzések igen érzékeny területeket is érinthetnek az előzetes felkészülés ajánlott. Ennek oka az, hogy visszajelzést adó képes legyen a tényekre koncentrálni (a héten már 3. alkalommal késtél) a személyes vélemények helyett (lusta vagy), valamint megfelelő ajánlást tudjon megfogalmazni a jövőbeli változás elérése érdekében.
Negatív visszajelzés:
Ez a mindenki számára jól ismert kritika. A kritika szintén egy problémás területről ad visszajelzést, de mindenféle változtatást érintő javaslat nélkül, valamint gyakran az általánosság szintjén írja le a megfigyelt viselkedést (állandóan panaszkodsz; sosem készíted el időre a munkádat). Kérdés, hogy ha kizárólag kritizálunk valakit, hogyan érünk el változást? Valószínűleg sehogy, ráadásul a személyes kapcsolat rovására is mehet.
